Wednesday, March 9, 2011

tips b'DIET.

haa entri kali nih mmg sesuai sgt dgn iqa. yalah, duk umah hmpir tiga bulan mana laa badan tak makin comel.heh. tiap tiap ari timbang berat badan, result: naik *kg pastu turun balik *kg,, last last maintain smpi skrg. then tb tb iqa rasa iqa patut ikut diet yg seimbang n cara mkn yg btul mcm kat mktb dlu. so tgn n mata nih pun akhirny m'jd sgt la rajin m'cari ap ap artikel mngenai diet seimbang. finally jumpa jg. meh kt terjah satu satu.

 AMALAN DIET RASULULLAH
sumber: majalah dara edisi mac 2011, diulas n diedit oleh sayaa(:

1. Jgn mkn buah lps mkn nasi tp mkn buah dlu baru mkn nasi supaya mknn tu cepat hadam.

2. Tidur satu jam lps lunch.tido bbrp minit before zuhur la lbh kurg.sunat tuh.

3. Jgn abaikn dinner sbb kmungkinan korg akn lbh tua drpd usia n kolestrol dlm bdn lbh byk. sbbny bla ta mkn dinner mst tgh tgh mlm korg akn rasa lapa then korek korek periuk nasi kn. haih mana ta comel.

4. uish yg nih mmg pantang Rasulullah nih. Jgn cmpurkn mknn darat dgn mknn laut sbb akn ad effect kat ksihatan dlm jgka msa yg pnjg. elakkn gabungan:
  • susu n daging.
  • daging n ikan.
  • ikan n susu.
  • ayam n susu.
  • ikan n telur.
  • ikan n daun salad.
  • susu n cuka.
  • buah n susu. cth: yogurt laa kn.nmpkny t'pksa korbankn my fav dmi encik SIHAT.
erm klu waktu upper form dlu kn kt ad blaja dlm subjek che psl ion smua tuh. klu ikut kajian aym mngandungi ion(+) mnakala ikan mngandungi ion(-) so bila cmpur dia akn bg reaksi biokimia yg boleh rosakkn usus.


INFO AL-QURAN

5. mandi pagi before subuh at least sejam before matahari terbit. air sejuk yg meresap dlm bdn tuh bole kurgkn lemak drpd b'timbun timbun dlm bdn.

6. amalkn minum air putih stiap hari. insyaALLAH dpt duk jauh jauh drpd pnyakit.

7. sunat b'tafakur (sujud at least seminit aftr bca doa) waktu solat subuh. dpt elakkn sakit kepala atau migrain. klu ikut kajian sains, t'dpt bbrp ml ruang udara dlm saluran darah kat kepala yg tak dpenuhi dgn darah. so dgn b'sujud,, darah tuh akn mngalir ke ruang tuh. n dlm majalah solusi pun ad gtau bg kaum hawa yg menanggung sakit senggugut tuh, bole la kurgkn sakit dgn cara b'sujud.

 INFO KEVIN ZAHRI: PAKAR HEALTH N FITNESS

8. Segenggam tangan karbohidrat. tak kisah la makan nasi, roti, mee mahupun kentang (semua sumber karbohidrat), pastikan saiz hidangan tak melebihi segenggam tangan. Klu tak kenyang, tambah lauk.

9. Roti canai … hmm berapa kalori tu? Pastikan korg tahu  kandungan kalori-kalori makanan n minuman seharian. Gunakan laman web seperti Cekodok.com untuk panduan percuma.

10. Ingin kurangkan 1kg? korg perlu bakar atau membuang 7,700 kalori samada melalui makanan, senaman ataupun gabungan kedua-dua. 



ha apa lg.jom laa kt amalkn. awal awal tuh mmg susa skit tp lama lama t da biasa bak kata pepatah alah bisa tegal biasa. ad byk lg tips tp yg nih pun insyaALLAH da ckup. klu amalkn bole puny laa korg slim melim n own tubuh bdn idaman korg tuh. sedikit pesanan drpd pakar nutrisi Dr. Noor Atiqa,, jgn sesekali skip meals korg n mkn pil cpt kurus tau. BAHAYA! nant sakit sapa susa. anda, anda, anda dan diri anda jg. so SELAMAT BERAMAL! <3